Excursies

 

Sconfinato zal in studiejaar 2015-2016 elke studieperiode excursies organiseren voor de eerstejaars studenten van de opleiding Logistics Engineering.

De excursies die worden georganiseerd worden gepubliceerd op de home pagina. In het bericht wordt er vermeld welke bedrijven er bezocht gaan en wanneer, daarnaast is alle overige informatie hier te vinden.

In het verleden bezochte bedrijven worden hieronder vermeld, eventuele foto’s zullen ook hier te zien zijn.

Introductieweek  2015-2016

  • Broekman Logistics is een bedrijf dat zich bezig houdt met service logistiek. Zij zijn gespecialiseerd in vervoer over zee, de weg, het spoor, door de lucht en multimodaal transport. Daarnaast zorgen zij voor de opslag en distributie van goederen. (Gevestigd in de Europoort.)
  • Leen Menken Foodservice Logistics is specialist in het opslaan en distribueren van gekoelde en bevroren levensmiddelen. (Gevestigd in Zoetermeer.)
  • Sita Recycling Service is specialist op het gebied van betrouwbaar en duurzaam afvalmanagement. Zij transporteren en verwerken diverse afvalsoorten. (Gevestigd in de Waalhaven.)
  • Uniport Multipurpose Terminals is een container stuwadoor van de Rotterdamse haven. Zij laden en lossen schepen van wereldwijde rederijen. (Gevestigd in de Waalhaven.)

 

Excursie ZF Marine

Voor het project Ergoseats van de tweede periode van het eerste jaar, zijn de projectgroepen op excursie geweest naar verschillende bedrijven. Zo is klas 1D op 7 december op bezoek geweest bij het productiebedrijf ZF Marine in Krimpen aan de Lek.

Voordat we de productieruimtes mochten beterden, moesten er veiligheidsslippers aangedaan worden. De excursie begon daarna met een welkomstwoordje van de manager Supply Chain, Arno Rietveld. ZF Marine richt zich op de marine industrie en is een multinational met een locatie in Krimpen aan de Lek. Op de locatie in Krimpen aan de worden thrusters (roerpropellers) geproduceerd. Het bedrijf heeft te maken met een divergente lay-out en verder kwam naar voren dat het bedrijf ingericht is op project productie.

Na het welkomstwoordje kregen we een rondleiding door de productieruimtes van de thrusters. De rondleiding begon bij de goederenontvangst. In deze fase van het productieproces wordt gebruik gemaakt van een FIFO-bord dat ingericht is op twee categorieën. De categorieën geven aan of het ingekomen product wel of niet gecontroleerd moet worden door een goederenontvangst medewerker.

Na de goederenontvangst kwamen we aan bij het magazijn. Dit was een handmatig magazijn, dus er reden geen trucks door het magazijn. In het magazijn hing een skills-matrix wat aangaf welke medewerkers welke activiteiten kunnen uitvoeren. In het magazijn gaat het om order specifieke producten, dus hebben ze hier te maken met KOOP 4 en 5.

Na het magazijn liepen we door naar de productie. De onderdelen die hier worden gemaakt zijn schip specifiek en dus uniek in zijn soort. Bij de productie werden de producten gelast.

De volgende fase in het productieproces was de assemblage. In deze fase worden alle onderdelen samengevoegd tot één geheel. In de assemblage hebben ze te maken met kleine seriegrootte en maakt men gebruik van een kanban kar.

De volgende stap in het productieproces is de elektro. Bij de elektro wordt de besturing gemaakt voor de thruster. Naast de elektro was het groot machinaal waar ook weer unieke onderdelen worden gemaakt.

Als een na laatste stap kwamen we aan bij de eind assemblage. Hier worden alle onderdelen samengevoegd tot het eindresultaat: de thruster. Als alles is samengevoegd komen we aan bij de laatste stap en dat is het gereed maken voor verzending.

100_1856

Excursie Hewitex

28 januari 2016 werden enthousiaste eerstejaars verwelkomd door Diana en haar vader bij hun familiebedrijf Hewitex. Hewitex staat voor Hermen Wissen Textiel en is productiebedrijf dat non-woven artikelen verwerkt. Onder non-woven artikelen kan men wisserdoekjes voor bijvoorbeeld ziekenhuizen verstaan.

Hewitex heeft 22 verschillende machinelijnen waar 1,5 tot 1,7 miljoen non-woven artikelen per dag geproduceerd worden. Het begint allemaal bij een grote rol non-woven, deze wordt in de machinelijn geïmpregneerd, gesneden, verpakt en gereed gezet voor verzending.

Hewitex maakt op order, het bedrijf houdt zelf dus geen voorraad aan en zoals Diana zei: “wat gemaakt wordt is verkocht”. Voor het transport van eindproducten heeft het bedrijf een eigen bus en een contract met een transportdienstverlener. Het transport wordt al eerste gepland en daarna wordt er pas geproduceerd.

De olie voor het kleuren van de rollen kleurt het bedrijf zelf. Deze verschillende kleuren zijn voor de kleurcodes van HAACP. De kleuren kunnen bijvoorbeeld in keukens aangeven of het voor vlees of vis bestemd is.

Het bedrijf heeft alleen de inpakmachines gekocht en de rest van de machines zijn zelf ontwikkeld en gemaakt. De laatste ontwikkeling in het bedrijf is een machine die doormiddel van geluidsgolven de ‘doekjes’ aan elkaar bevestigd, dit heeft 33.000 liter aan lijm bespaart.

100_1868100_1869        

Excursie Technische Unie

Op 31 mei 2016 is Sconfinato met eerstejaars studenten op excursie geweest naar de Technische Unie in Alphen aan de Rijn. De Technische Unie is een groothandel voor de professionele installateur. Het bedrijf heeft zo’n 300.000 verschillende artikelnummers en 1.100 werknemers.

Het assortiment bestaat uit zowel elektra, sanitair, klimaat en consumenten artikelen. In het DC in Alphen wordt gewerkt met groene bakken van 60 x 40 cm. De bakken mogen niet zwaarder zijn dan 15 kg. 80% staat in Alphen en 20% staat in Strijen.

Van de 6 leveranciers gaan de producten naar de DC’s in Alphen of Strijen. Vanuit de DC’s kunnen de producten onderling uitgewisseld worden tussen de DC’s of gaan ze naar één van de 82 overslagpunten. Vanuit de overslagpunten komen de producten terecht bij de klanten.

In het DC in Alphen wordt gewerkt met het Dynamic Picking System. De groene bakken staan hierbij centraal. De bakken komen als eerste terecht bij de ontstapelaar. Vanuit daar wordt ze via conveyors getransporteerd naar ompakstation of pickstations. Als de bakken niet goed gevuld worden komen ze daarna terecht bij een clearingstation. Vanuit de pickgangen worden bij het pickstation de bakken gevuld. Na het vullen komen de bakken terecht bij een verzamelpunt waarna ze gesorteerd worden op route en verpakt worden in een dolly.

Het DC in Alphen bestaat uit vier hallen met daarnaast nog een buitenhal. Binnen het DC wordt gewerkt met een vrij locatiesysteem. Het DC verwerkt 60.000 orderregels per dag. Verder wordt er bij de werkstations gewerkt met een pick to light systeem.

ReCo TU IMG-20160609-WA0009